Методична робота в школах Підберезівського освітнього округу

Назва проекту: Інноваційна грамотність педагога як умова розвитку його професійної компетентності.

Обґрунтування вибору проблеми: Впровадження інновацій у навчально – виховний процес є вимогою сьогодення. Зростання соціальних вимог до школи вимагає систематичного вдосконалення, підвищення кваліфікації педагогічних кадрів. Сучасна школа потребує педагога нового типу – вчителя – дослідника. Саме тому важливо побудувати методичну роботу так, щоб кожен учитель сільської школи міг найбільш повно розкрити здібності й талант, розвивати ініціативу та творчий пошук, самореалізуватись у професійній діяльності. Тож організація роботи з педагогічними кадрами в школах округу повинна носити інноваційно – дослідно – екпериментальний характер і бути спрямованою на :

  • поєднання особистісно зорієнтованого, компетентнісно зорієнтованого, діяльнісного підходів, що враховують інтереси, запити, потреби та індивідуальний рівень професіоналізму та досвід роботи кожного педагога;
  • безперервність педагогічної освіти та самоосвітньої діяльності вчителя;
  • оптимальність відбору змісту, спрямованого на розвиток професійної компетентності педагога;
  • формування готовності до роботи в умовах інноваційного розвитку освіти;
  • багатоперспективність форм, методів і технологій роботи з педагогічними кадрами.

Мета проекту: обґрунтувати й розробити варіант моделі методичної роботи з питань інноваційної діяльності педагогів в умовах сільського освітнього округу.

Завдання проекту:
1. Створити умови для безперервної освіти та самоосвіти педагогів з метою підвищення рівня їхньої готовності до впровадження педагогічних інновацій в школах Підберезівського освітнього округу.
2. Сприяти розвитку творчих здібностей учителів, формуванню в них навичок дослідницької роботи, зацікавленості в оволодінні інноваційними технологіями шляхом ефективної роботи у міжшкільних фахових об’єднаннях, групах
3. Підвищити рівень науково – педагогічної, методологічної компетентності, інноваційної грамотності вчителя.
4. Створити систему підтримки інновацій, передового педагогічного досвіду і реальних досягнень педагогів.
5. Презентувати методичний кейс проекту на широкий педагогічний загал.
6. Сформувати новий тип педагога – дослідника, якому притаманні: нові особисті та професійні якості, що сприяють його творчій самореалізації; науково – педагогічна, методологічна компетентності та інноваційна грамотність.
7. Забезпечити співпрацю з науковцями з метою задоволення потреб педагогічних кадрів у наукових знаннях, організації науково – дослідної роботи, дослідницької діяльності.

Об’єкт дослідження: інноваційна діяльність учителя.
Предмет дослідження: інноваційні технології навчання.
Керівники проекту: Колесник Л.В. – директор опорної школи, Грицюк С.В. – заступник директора з НВР.
Учасники та співучасники проекту: педагогічні колективи шкіл Підберезівського освітнього округу, учні.
База реалізації проекту: загальноосвітня школа І-ІІІст. Села Підбереззя Горохівського району Волинської області.


Очікувані результати:

Побудова інноваційного навчально – виховного процесу в школах Підберезівського освітнього округу.
Ефективність і результативність впровадження інноваційних педагогічних технологій.
Підвищення рівня науково – педагогічної, методологічної компетентності та інноваційної грамотності вчителів округу.

Шляхи реалізації проекту:

І. Діагностико – концептуальний етап.
Терміни: березень – серпень 2011 року

1. Опрацювання нормативно-правових документів.
2. Вивчення літератури з даної проблеми.
3. Ознайомлення з досвідом впровадження нових технологій навчання та виховання шкіл району та області.
4. Проведення діагностики готовності вчителів до впровадження інновацій, визначення рівня їх фахової підготовки, здійснення аналізу наявного перспективного педагогічного досвіду педагогів шкіл округу.
5. Систематизація та оформлення отриманого матеріалу.

ІІ. Організаційний етап.
Терміни: вересень – грудень 2011 року

1. Створення на базі методичного кабінету опорної школи консультаційного центру з проблеми.
2. Розробка алгоритму процесу формування професійної компетентності вчителів.
3. Організація роботи міжшкільних методичних об’єднань, творчих груп з даної проблеми
4. Проведення спільного засідання педагогічної ради «Про роботу педколективів освітнього округу щодо реалізації компетентнісного підходу в навчально – виховному процесі».
5. Організація на базі округу курсів «Інтел.Навчання для майбутнього».

ІІІ. Практичний:
Терміни: січень 2012 – червень 2013 року

1. Моделювання продуктивної технології інноваційного навчально – виховного процесу.
2. Поширення й передача інноваційного педагогічного досвіду в практичну діяльність педагогів округу.
3. Підвищення науково – педагогічної, методологічної компетентності вчителя через організацію диференційованого підходу в оволодінні інноваційними технологіями.
4. Впровадження інноваційних педагогічних технологій творчими групами вчителів.
5. Розробка педагогами проектів, навчально – методичного супроводу предметних курсів допрофільної підготовки.
6. Науково – дослідна діяльність учителів.
7. Застосування в навчально – виховному процесі знань, отриманих за програмою «Інтел.Навчання для майбутнього».

ІV. Експертно – корекційний етап.
Терміни: серпень – грудень 2013 року.

1. Звіт творчих груп учителів з упрвадження інноваційних педагогічних технологій.
2. Експертиза розроблених педагогами шкіл округу інноваційних проектів, навчально – методичних посібників, розробок уроків та виховних заходів.
3. Моніторинг результативності роботи творчих груп, міжшкільних методичних об’єднань.
4. Здійснення корекції інноваційної роботи на основі даних моніторингу.
5. Створення оптимальної моделі педагога – дослідника.
6. Проведення засідання педради «Інноваційна грамотність педагога як умова розвитку його професіоналізму».

V. Узагальнюючий етап.
Терміни: січень 2014 – березень 2014 року

1. Проведення звіту за результатами роботи над проектом.
2. Вироблення пропозицій щодо забезпечення умов поширення досвіду творчих груп серед педагогів школи та на широкий педагогічний загал (публікації у педагогічній пресі, проведення відкритих семінарів, участь у конференціях.
3. Прогнозування перспектив подальшої роботи.
4. Презентація методичного кейсу проекту.
5. Презентація вчителями розробленої наукової продукції:
Збірників ситуативних завдань та завдань життєвого характеру.
Тренінгів щодо розвитку ключових компетентностей учнів.
Авторських програм варіативної складової навчального плану.
Методичних посібників, підручників.
Елективних курсів для профільного навчання та іншого навчально – методичного забезпечення.

Критерії результативностиі педагогічної діяльності учителя

Рівень професійної компетентності Критерії результативностиі педагогічної діяльності учителя
Низький Не вміє пристосовувати виклад навчального матеріалу до особливостей аудиторії. Мету занять визначає стихійно, без урахування підготовленості учнів. Навчально-методичну літературу використовує мінімально. Переважають традиційні методи одностороннього пояснення, учні пасивно сприймають інформацію. Елементи організаційної структури уроку не обґрунтовані, не чіткі.
Середній Володіє стратегією навчання учнів наукам за розділами курсу. Мета i завдання діяльності обґрунтовані. Переважають традиційні методи i прийоми навчально-пізнавальної діяльності. Активізація діяльності учнів здійснюється без глибокого дидактичного обґрунтування
Достатній Володіє стратегією компетентністного підходу. Мета уроку формулюється у діяльнісний формі. Чітко визначає етапи уроку, форми i методи навчально-пізнавальної діяльності відповідно до етапів. Зміст, методи, прийоми та технології навчання відповідають меті та змісту уроку. Вміло використовує різні моделі (пасивна, активна, інтерактивна) навчання. Може формувати предметну компетентність учнів. Використовує діяльнісний, диференційований та особистісно-орієнтований підхід.
Високий Володіє стратегією компетентністного підходу. Мета уроку формулюється у діяльнісний формі. Чітко визначає етапи уроку, форми i методи навчально-пізнавальної діяльності відповідно до етапів. Зміст, методи, прийоми та технології навчання відповідають меті та змісту уроку. Вміло використовує різні моделі (пасивна, активна, інтерактивна) навчання. Може засобами навчального предмета формувати в учнів ключові, загальнопредметні та предметні компетентності. Використовує діяльнісний, диференційований та особистісно-орієнтований підхід.